tirsdag den 4. april 2017

Roser og gravearbejde

Nu er "rosenhaven" snart færdig.
I går fik jeg plantet mine røde David Austin roser ud i to nye bede, med 4 i hvert bed.


De 8 røde roser er plantet i to små elipseformede bede, et nederst til venstre i billedet og et yderst til højre næsten helt oppe ved stolperne. 
I dag skal jeg grave et stort elipseformet bed ud dér hvor træet står. Jeg har købt nogle storkenæb Rozanne, som skal være under træet, som er vores blommetræ og så har jeg købt 4 lupinus blossom, som skal plantes sammen med storkenæbben, hvor jeg forestiller mig, at de skal nå op over storkenæbbene som 4 planter, der er fordelt ud i beddet.
Det store bare stykke jord midt i billedet skal dækkes med græs og jeg håber, jeg når så langt i dag, så jeg også når at få sået græs.


Klatrerosen Alchymist vil jeg kalde for en invasiv rose. Den var vokset ca.to meter op over rosenstativet og med grene ud over det hele, så stativet kunne slet ikke rumme den og var væltet til den ene side. Jeg tog en hård beslutning og klippede ret omfattende i den. Nu kan stativet stå oprejst igen. Jeg har ændret idéen om at lade en hvid blåregn vokse op af de store stolper ud for orangeriet og i stedet grave Alchymisten op og så sætte den op af stolperne. Den er for voldsom til dette stativ og jeg har klippet voldsomt i den for overhovedet at kunne få den ud af stativet.


Der er rigtig mange tulipaner på vej. Jeg glæder mig til om et par uger, når de nok er sprunget ud, for jeg kan ikke huske farverne, men tror, jeg har mikset dem mellem hinanden. Det er tulipaner, jeg havde i krukker sidste forår og jeg er ret imponeret over, at der er knopper i stort set dem alle - det lover jo godt!


I går aftes holdt jeg foredrag, der hedder "Sådan får du mere ud af din have" Jeg havde bagt gulerodskage, vi fik i kaffepausen, hvor snakken gik godt blandt deltagerne. Anders sneg sig lige ud og tog dette billede udefra. Brændeovnen var tændt og der var en god temperatur i orangeriet. Det var nogle spørgelystne deltagere og aftenen fløj afsted.

I aften skal jeg på udflugt med Pelargonieklubben og jeg skal bage kage. Nu er snart halvdelen af min ferie gået - det går godt nok hurtigt, men der er også gang i den herhjemme!

8 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Jeg kan godt forstå, at ferien går hurtigt, du har haft nok at se til i haven og med foredrag, godt det er en succes.
God fornøjelse med udflugten med Pelargonieklubben. Flot at alle tulipanerne står med knopper efter krukkeopholdet.

marie sagde ...

Hyggeligt billede Anders har taget. Jeg glæder mig til at se haven om nogle måneder, jeg er nemlig elendig til at se ting for mig ud fra en beskrivelse.

Tim Skovrup sagde ...

Det går da fint fremad i jeres have :) herligt..

Unknown sagde ...

Hej Birgitte. Du får virkelig noget fra hånden i haven, det ser rigtig godt ud. Det bliver spændende at se det hele når det springer ud. Det bliver flot med storkenæb og lupiner under blommetræet. Hyggeligt lige at være med på en kigger til dit foredrag. God fornøjelse med tur i dag og fortsat god arbejdslyst i haven. Ferier går hurtigt når man laver noget sjovt/godt. Mange hilsner Mette

Heidi sagde ...

Hej Birgitte
Super god ide at flytte Alchymist så den kan gro opad de nye stolper.
Hyggeligt billede fra din foredrag :). Hvor har du fundet lupin blossom, den var vi mange der gerne ville ha fingrene i for år tilbage.
Fortsat god arbejdslyst :)

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tak skal I have. Ja, nu er vestsiden af haven næsten færdig. Jeg tror også, det bliver pænt med Alchymisten op af de store stolper.
Jeg fandt lupinus blossum hos Stovbystauder og de var ikke så dyre. Leveringen gik hurtigt, jeg skal hente dem på posthuset i morgen.
Jeg håber det er den rigtige blossom, for jeg bestilte også for nogle år siden og fik en blå!

Frk. Anemone sagde ...

he-he, jeg husker også "Blossom" snakken for et par år siden og Lisbeth fik sig en "Blåsom"... Det glæder mig at du har fundet dem og sikkert viser os mange dejlige billeder af blomsterne senere på sommeren.
Vi har også Alchymisten, men i en lidt kraftigere rosenbue og det ser ud til at det går OK med det.
Hvilke røde roser har du plantet? (Sorry, måske har jeg ikke læst godt nok med i forrige indlæg). Fortsat god ferie.

Birgitte sagde ...

Hej Ulla. Ja, jeg skal på posthuset og hente lupinerne i dag, så det er da spændende og jeg håber virkelig, det er den rigtige! Jeg har aldrig vidst hvad de røde roser hedder, men nu hvor jeg gravede dem op, kom mærkatet frem og jeg tror, der står: Allotria. Det er en David Austin rose.