torsdag den 6. april 2017

Haveplan del 3

Buksbom, pæoner og bonderoser.
I går gravede jeg pæoner og bonderoser op og plantede dem i et nyt bed, som er beliggende lige ved "indgangen" til rosenhaven.


Pæonbeddet er 2,5 meter langt og en meter bredt og jeg har plantet 3 bonderoser og 5 pæoner (to forskellige pæoner). Jeg har plantet dem nøjagtigt lige så dybt, som de stod før og jeg håber ikke, jeg har beskadiget rødderne for meget. Der gik nogle knolde til, da jeg gravede dem op, men der er stadig en stor klump tilbage på dem alle. Bonderoserne blev flyttet, da der skal være opstammede syrenhortensia på deres gamle sted og pæonerne stod for trængt i østbedet og havde for stor konkurrence af roserne.
Jeg har også fyldt jord på nogle steder i denne del af haven inden jeg såede græs dér hvor de nedlagte bede var.


Næsten alle mine jordbærplanter har jeg også flyttet. Jeg ved ikke rigtig hvor supergod denne idé er, men jeg forestiller mig, at de skal være bunddække her mellem stolperne, hvor  der på de udvendige sider skal plantes klatreroser. Jeg har plantet tre rækker og der er plads til at jeg kan gå imellem og plukke bær. Der er stadig en fjerdedel jordbærplanter tilbage i det gamle bed, dem ved jeg endnu ikke rigtig hvor jeg skal plante, måske finder jeg ud af det i dag!


Alle mine buksbom er gravet op og jeg har plantet dem i zinkkrukker på stakittet. Så har jeg også plantet to i hver af de store terrakotta krukker ved køkkendøren. De vil forhåbentlig vokse så godt, at jeg kan formklippe dem. Dem der er på stakittet vil jeg gerne have som runde kugler og dem ved køkkendøren skal være pyramideformet.


Der blev plantet lidt buksbom i krukker i indkørslen også.


Resten står her i plastikpotter og jeg vil forsøge at sælge dem. Det er den småbladet én af slagsen, som skulle være god at formklippe.


Endelig fik jeg den anden dag klippet alle mine roser ned og i går fik de sidste komposteret kogødning og organisk gødning, så nu kan jeg sætte flueben ved den opgave!


De røde roser, som før stod langs husmuren, fandt jeg endelig navnet på dem, da de blev gravet op. Jeg tror, der står: Allotria på mærkatet. Jeg ved i hvert fald, at det er David Austinroser.
I går eftermiddags kom der en stor pakke med posten. Det vender jeg tilbage til senere!

8 kommentarer:

Unknown sagde ...

Hej Birgitte. Flot med buksbom i zinkkrukkerne ud mod gaden. God ide med jordbær som bunddække mellem stolperne. Jeg har tidligere rykket bonderoser og pæoner uden problemer her i starten af foråret og stadig opstået blomster samme år, så det krydser jeg fingre for også sker hos dig. Det ser godt ud Birgitte. God arbejdslyst i haven til dig i dag. Mange hilsner Mette

Tim Skovrup sagde ...

mojn Birgitte
Det går da fint fremad :) :) - sjovt, din idé med at bruge jordbærerne som bunddække, jeg går lidt med de samme overvejelser :)

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Ja det er ikke nemt med pæoner, en flytning er de ikke glade for, ved jeg af egen erfaring. Jeg håber, du har fået sat dem rigtigt, så du igen har blomster.
Jordbær mellem roserne er jeg ikke glad for, mine vokser inde midt i en rose, forhåbentlig er dine nemmere at styre.

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Hej Birgitte

Hold nu op hvor du altså knokler, du er lige så slem til at udfordre spaden som jeg er. Men hvor bliver det altså flot og du kan godt regne med at jeg glæder mig rigtigt meget til at se din have. Jeg har set din besked om roser og selvfølgelig vil jeg tage med op til dig. Du skal luge vide at JAS godt kan have nogle der også er spændende som han ikke har på hjemmesiden. Jeg vil anbefale dig at ringe til ham og høre hvad han har og det i finder ud af pakker han bare til dig så henter jeg det.
Knus

marie sagde ...

Græsplænen på det sidste billede ligner det papir, der bliver tilbage, når man har klippet figurer ud. Jeg har lige lavet gækkebreve til børnebørnene . -det er sikkert derfor, jeg får den association.

Birgitte sagde ...

Hej. Ja, der er blevet knoklet i vores have her i ferien. Tak for jeres kommentarer om jordbærplanterne - nu må det komme an på en prøve! Jeg kan godt se gækkebrevmønstret - det var en sjov association:)
Tak Linda, det er jeg virkelig glad for. Jeg vil da ringe til JAS og høre, hvad han har. Det bliver spændende at plante roserne op af stolperne. Jeg glæder mig til du kommer, så jeg kan vise dig, hvad jeg har lavet indtil videre!

nielsplougmann sagde ...

Allotria er ikke en Austinrose - jeg studsede lidt over at du blev og ved med at kalde de røde buketroser for Austin-roser, når alle med bare lidt forstand på roser kunne se at det var røde buket-roser, der intet havde med Austin-roser at gøre - og nu nævner du selv navnet : Allotria - der er en rød buketrose fra Tantau roser i Tyskland. Det er altså Tantau-roser.

Unknown sagde ...

Hej jeg hedder Nico fra London, jeg kender en berømt stavkaster, der hjalp mig, da jeg havde problemer i mit ægteskab med min mand. hvis du har brug for et rigtigt sted for at løse dine forholdsproblemer, kontakt DR.AGBAZARA TEMPLE på: ( agbazara@gmail.com) ELLER WHATSAPP +2348104102662 han er det rigtige valg. han er en stor mand, der har været