mandag den 9. januar 2017

Citrustræerne i orangeriet.

Frostsikkert.
Citrustræerne kom ind i starten af november og ser ud til at have det godt i orangeriet. Der er frugter på dem allesammen, men også en del gule blade, især på citrontræet.


Jeg er ikke bekymret for de gule blade, for det er ikke første gang, det sker efter, at de er kommet indenfor. Det holder op igen.


Jeg stopper med at bruge flydende citrusgødning i oktober og starter først igen i marts. Mens de står indendøre, hvor der er lyst og køligt vander jeg en gang om måneden med 3 liter vand pr. træ. Når de kommer ud, får de nyt citrusjord. Jeg tror ikke, man behøver at skifte jorden hvert år, men jeg gør det, indtil de når den ønskede højde. Derefter tror jeg, det er nok at skifte jorden hvertandet eller hvert tredje år.


Pomelotræet fik jeg i forsommeren. Det er vokset godt. Der er tre frugter på.


Det blomstrer også på nuværende tidspunkt.


Limetræet vokser langsomt, men det sætter mange frugter.
Forrige år, da træerne kom ud, gødede jeg med flydende gødning hver gang, jeg vandede, da jeg troede det var godt for dem både med hensyn til gule blade og saftige frugter. Det hjalp på de gule blade, men frugterne, som jeg kunne plukke i sommers, var tørre. Det var aldrig sket for mig tidligere.
Derfor gik jeg tilbage til mit oprindelige gødningsinterval sidste år, som er hver 3.gang, jeg vander og nu er både citroner og lime fine saftige og spændstige.


Appelsintræet har fået samme behandling. I sommers var også appelsinerne tørre, så nu hvor de sidste år fik mindre gødning, er jeg spændt på, hvordan appelsinerne bliver, når de er modne. De bliver først modne til sommer. Som man måske kan se, er der mange på.
Jeg ved ikke rigtig om denne teori holder, men jeg er i hvert fald optimistisk eftersom citroner og lime er saftige og kan bruges i køkkenet.

Forrige år var der honningdug på appelsintræet, men heldigvis kunne det tages med brunt sæbevand med sprit i. I år er der ikke noget utøj at se på nogen af dem, men jeg holder øje med det, for det kan komme lige pludseligt.

Jeg synes, det er så spændende med citrustræerne, når man kan høste fine frugter til husholdningen. Når frugterne ikke rigtig bliver gode, er det noget kedeligt. Så jeg håber min teori holder:)

5 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Det er spændende med citrustræer, gad vide om din teori holder.
Jeg ville også gerne have nogle, men jeg har ikke opbevaringssted til dem, det er især på grund af blomsterne og duften, at jeg gerne vil have dem.

marie sagde ...

Flotte planter du viser. Første gang de får gule blomster, bliver man vel lidt nervøs. Godt at det simpelthen er en naturlig reaktion på miljøskiftet.

Birgitte sagde ...

Hej Lisbeth og Marie. Tak skal I have. Ja, blomsterne dufter også virkelig godt, og det ser jeg altid frem til hvert forår. Jeg blev nervøs første gang, jeg oplevede gule blade, så det var godt at finde ud af, at det går væk igen!

Anne sagde ...

Hvor er de fine dine Citrus planter. Her går det ikke med den slags pga manglende plads til opbevaring. Dine pelargonier står flot bagved. Imponerende samling du har.

Birgitte sagde ...

Hej Anne. Mange tak. Ja, det er en stor glæde med alle mine pelargonier. Citrustræerne er også spændende at have!