lørdag den 10. september 2016

Endelig weekend.

Højsommer.
Vejret lover jo rigtig godt de næste dage. I går var jeg ude med kameraet i det dejlige solskinsvejr.


De to taks-firkanter er snart kvadratiske. Dem klippede jeg i forsommeren.


Der er mange små grønne appelsiner. Dem må jeg vist få tyndet noget ud i.


Der er 4 pomelo - det er spændende om de kan vokse sig store nok.



Bagved citrustræerne inde i hjørnet står den udvendige del af varmepumpen. Man ser den næsten ikke.



Solen lyser godt op i orangeriet. Det er nødvendigt at have vinduer og døre åbnet.


Mini-rosen Gemma er meget blomsterrig. Den blomstrer længe.


Matrem i sollys. Dem klippede jeg helt ned for en måned siden. Det grønne lov, der kommer nu, står grønt hele vinteren med mindre der bliver hård frost, så visner de ned og kommer først op igen til foråret.


Fredlys lyser godt op i skyggebedet. Der er også en brogetbladet.


Hostaerne vokser godt i samme bed.


Det gør bronzeblad også.


Samt den hvide røllike. Bedet består af gule og hvide farver.


På det gamle sybord har jeg en vidunderblomt, pletter i luften, ampelpileurt og en øjeblomst.

Jeg har fået foræret en del efterårspynt, blandt andet nogle flotte farvede glasblomster lige til at stikke i jorden. De er så flotte. Jeg har også fået pyntegræskar og så har jeg nogle cementting, men jeg kan næsten ikke nænne at tænke efterår nu, hvor vejret er så godt!

I denne weekend skulle jeg gerne nå at samle en hel del sommerblomstfrø ind og tømme et par krukker. Ellers er der ikke de store planer. Det er dejligt.

6 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Ja det er dejligt sommervejr her i september, så vil vi ikke tænke på efterår. Jeg har også samlet lidt frø i dag, dog kun af parisertårnet, der var mange frø. Hyg dig i sommervarmen.

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Hej Birgitte
Hvor det fantastisk at vi har sådan et skønt vejr. Jeg syntes altså heller ikke vi skal efterårspynte endnu. Det er altså dejligt at se haven stå så frodig og det er som om at alle blomsterne de smiler.
Rigtig god Frøndsamling og god weekend.
Kram fra Linda

Vivi sagde ...

Dine taks begynder rigtigt at tage form nu, det er så smukt med stedsegrønne planter :-)
Det bliver da vist perfekt vejr til indsamling af frø den kommende uge :-)
Hos mig er de første pyntegræskar for længst kommet frem og i går plukkede jeg en kurvfuld, så her er efteråret godt på vej i gårdhaven, men endnu pænt blandet med sommerblomster.

Frk. Anemone sagde ...

Ja, sikke nogle sommerdage vi har lige nu, det er da bare med at nyde det. Så frodigt og dejligt der ser ud hos dig og taks'ene tager form. Flot :)

Eliane Petersen sagde ...

Kære Birgitte.
Hvor ser der dejligt ud hos dig. Jeg beundrer dine pomelo og appelsintræet, tænk at skulle tynde ud i appelsinerne! Jeg var ikke klar over at man skulle klippe matrem ned. Det er en skøn lille plante. Dine hosta ser meget flotte ud. I år har jeg endelig fået sat mine hosta, hvor vinbjergsneglene ikke kommer. De er nogle sultne bæster.
Rigtig god søndag til dig.
Mange hilsner fra Eliane

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Ja, det er rigtigt sommervejr. Nu har jeg fået samlet en hel del frø ind, men der er flere endnu! I nat og i morges regnede det ret meget, men ved 9-tiden blev det solskinsvejr. Jeg har været på dræbersneglejagt og fandt heldigvis kun en.